Ile wspólnego ma ołówek z ekranem LCD? -czyli krótka historia marki Sharp.
Ile wspólnego ma ołówek z ekranem LCD? -czyli krótka historia marki Sharp.

Większość z nas kojarzy markę Sharp przede wszystkim z produkcją telewizorów, małego AGD, a ostatnio także smartfonów.

Sharp posiada jednak zdecydowanie szersze portfolio, które ewoluowało z biegiem lat od pierwszego kalkulatora zasilanego energią słoneczną przez kuchenki mikrofalowe po moduły fotowoltaiczne.

Historia pewnego ołówka

Tokuji Hayakawa, założyciel firmy Sharp, wynalazł ołówek mechaniczny (Ever-Ready Sharp Pencil) mając zaledwie 21 lat.

Wszystko zaczęło się ponad 100 lat temu i jak to często bywa – wiele było dziełem przypadku. Wynalazca, korzystając ze swojej wiedzy o metalurgii opracował urządzenie, które zostało opatentowane, jako „ołówek do wykręcania”.

Początkowo wynalazek Hayakawy traktowany był przez Japończyków z dużą rezerwą, głównie ze względu na materiał wykonania. Metalowa konstrukcja, choć odporna na uszkodzenia, była zimna w dotyku i według niektórych „kolidowała z wyglądem tradycyjnego kimona”.

Wystarczyło jednak jedno większe zamówienie eksportowe by całkowicie odmienić sytuację przedsiębiorcy i przynieść wynalazkowi ogromną popularność.

 

7,9 w skali Richtera

Rok 1923 zapisał się tragicznie nie tylko w historii życia Hayakawy, ale i całej Japonii. Potężne trzęsienie ziemi i fale tsunami spowodowały ogromne szkody w całym regionie Kantō pochłaniając dziesiątki tysięcy istnień.

Hayakawa stracił w katastrofie żonę i dwoje dzieci. Zniszczeniu uległa także fabryka wynalazcy – Hayakawa Brothers, pozostawiając po sobie jedynie gruzowisko i długi. Kilka dni po trzęsieniu ziemi wynalazca wprowadził się do kamienicy, którą wcześniej kupił w Kameido i która jako jedna z niewielu budowli przetrwała trzęsienia ziemi. Hayakawa udzielił tam również schronienia blisko 70 pracownikom swojej fabryki.

Odbudowa

Już rok później wynalazcy udało się odbudować biznes i wprowadzić do masowej produkcji radioodbiorniki kryształkowe. Ta decyzja była punktem zapalnym dla dalszego rozwoju firmy.

Hayakawa, mimo osiągniętego sukcesu przedsiębiorczego, nieustannie nadzorował i aktywnie uczestniczył w życiu firmy i pracy inżynierów. Mottem marki stały się słowa Tokuji’ego „Twórz produkty, które inni będą chcieli naśladować”.

 

Twierdził, że „naśladowanie tworzy konkurencję, podnosi poziom technologii i ostatecznie prowadzi do rozwoju społecznego”.

Hayakawa zmarł w 1980 roku, jako założyciel wytwórni ołówków, która w tamtym czasie osiągnęła status jednego z największych producentów elektroniki na świecie.

Od ołówka po generator wody z powietrza

O czasu „zawsze ostrego ołówka” marka przeszła wiele ewolucji. W tej chwili Sharp znany jest m.in. z produkcji świetnych ekranów LCD, smartfonów, sprzętu gospodarstwa domowego, ale także wielu innowacyjnych usług dla biznesu, takich jak rozwiązania dla druku produkcyjnego, monitory wielkoformatowe, a nawet urządzenia generujące wodę pitną z powietrza.

 

 

Od Października urządzenia Sharp Aquos dostępne w oficjalnej dystrybucji CK Mediator Polska.

 

Autor AdM.

 

Źródło: SHARP HISTORY & FACTS  http://www.sharpusa.com/aboutsharp/companyprofile/sharpandtechnologyhistory.aspx [dostęp: 07.10.2019]

https://global.sharp/corporate/info/history/h_company/ [dostęp: 07.10.2019]